neděle 9. července 2023

Roadtrip po Evropě 17.6. - 7.7.2023 - část první

A je to tady...

Od ledna jsem plánovala tuhle cestu, splněný sen. Zabralo mi to mnoho hodin plánování, spoustu volného času, dát všechno dohromady. Načíst asi milión recenzí, změnit už vymyšlený plán, protože recenze se zhoršily. Ale všechno vyšlo. A já tu teď o tom můžu napsat.

Jsem svobodná duše a potřebuju rozlet, prozkoumávat nová místa. Miluju španělštinu a ve Španělsku jsem byla zatím jen jednou a tak to chci změnit. Hledám teda cíl blízko Barcelony, který bude u moře a zároveň ne úplně turisticky oblíbený. V jedné facebookové skupince nabízí paní apartmány v L'Estartitu. Poptávám cenu, ale přijde mi zbytečně drahá. Každopádně na mapě nacházím kemp. Je velký a má několik bazénů. Nikdy jsme ještě v takovém nebyli a holky už jsou velké, už si dokážou užít 'atrakce'. Mobilheim v kempu stojí stejně jako apartmán, cca 19 tisíc na týden. Hledám na bookingu a nacházím ho za zhruba 13 tisíc. To už je přijatelná cena. Máme teda cíl a od toho se odpíchnu.

Dalším cílem je jednoznačně Andorra. Protože miluju hory a jezera. A když už budem poblíž, tak tam rozhodně musím zajet.

Chceme poznat i francouzské azurové pobřeží. Volím teda dražší cestu přes Švýcarsko a Itálii.

Po cestě domů je neodolatený Carcassonne a město Annecy, kterému se přezdívá francouzské benátky.

No a jelikož jsem zrušila naplánovanou dvoudenní zastávku v Salou a Portaventura Parku, kde jsou špatné recenze na velké řady v zábavním parku, obměnili jsme plán na největší německý Europa Park ve městě Rust , který je přímo na trase domů. Protože kdo chce místo zábavy stát ve frontě?

den první - sobota 17. června 2023

Vyjíždíme asi v půl páté ráno. Chceme hladce projet Mnichov. A protože v zimě, po cestě do Itálie jsme tam trochu zakufrovali, volíme brzký ranní odjezd. Cesta příjemně utíká a my míříme do našeho prvního cíle - kemp u jezera Lago Maggiore, švýcarská část blízko města Locarno. Původně jsme chtěli spát už u Bodamského jezera, ale nakonec jsme chtěli jet delší část první den, kdy jsme nejčerstvější.

Měli jsme naplánováno kolem 800 km a cestu kolem 9 hodin. Dálnice ve Švýcarsku vedla vyskoko v horách i okolo 2000 m.n.m., ale hrozně jsem ji ji užívala, vyšlo na mě řízení a to bylo parádní, kochat se okolím.

Kemp jsem měla předvybraný, ale je jich tam tolik, že by jistě měli místo všude. Nakonec jsme vybrali kemp Tamaro. Cena za noc ve stanu byla 60, 60 franků. Ale ty služby. O takhle luxusním kempu si v Čechách jen můžeme nechat zdát. Krásné a čisté sociálky včetně toaletního papíru a teplé vody. Konkrétní místo pro stan, které nás na recepci poslali si vybrat! Prostě nám dali mapku a ukázali, v jaké lokaci vybírat, pak jsme si vybrali a teprve šli zaplatit. Na místě je přípojka na elektřinu a kohoutek s vodou. Jak pohodlné.

A co je nejlepší, to je lokalita. Nádherné jezero, už v červnu teplé, obklopené vysokýma horama. Půjčovna šlapadel a možná něco víc, ale to jsme nezjišťovali. Nám stačilo tam skočit a užívat si koupání, po dlouhé cestě. Bylo tu i molo na skákání, prostě krása. Škoda, že jsme tu je na jednu noc.

dálnice ve Švýcarsku

Lago Maggiore

den druhý a třetí - neděle a pondělí 18. a 19. června 2023

Ráno jsme zabalili, trvalo to o poznání déle, než jsme plánovali, a vyrazili na další úsek směr Azurové pobřeží. Cílem byl kemp Vieille Ferme poblíž Antibes. Cesta kolem 5,5 hodin a 430 km.

Cesta přes den je dlouhá a úmorná, ale přejet ze Švýcarska do Itálie přes hory je zábava, vysokohorská. Itálií jsme projeli po dálnici, jejich odpočívadla jsou šílené a čerpací stanice ještě víc (a nebo jsme vychytali tu nejhorší ze všech) - samoobslužná pumpa, které nefungovaly automaty a tak na konci byla jedna bouda na placení asi pro 6 stanic a pán těžce nestíhal, nervózní řidiči troubí, že chtějí také natankovat a vy blokujete stojan, protože ještě musíte zaplatit. Autogrill ve staré budově možná ze sedmdesátek, kde prodávají předražený kousek pizzy za 7 euro. No nebyl to moc fajn zážitek. Ale kafe oni umí snad všude. I když na italy měli až moc velký kelímky.

Do Nice, které jsme měli v plánu navštívit jsme dojeli až okolo 16 hodiny. Parkoviště v centru, které jsem vybrala, bylo už zavřené pro nepředplatitele, ale hned vedle bylo u přístavu další v podzemní garáži. Já už o něm věděla, jen jsem ho předtím nemohla najít na mapě. Každopádně to bylo fajn, ve vedru parkovat v podzemí. Cena 2,60 eur na hodinu v centru města byla ok. Stejně jsme tu nemohli zůstat déle než 2 hodiny, protože kempová recepce má otevřeno jen do 19h.

Vzali jsme to teda hopem. Měla jsem načtené, že nejlepší je vyhlídka z kopce parku Colline du Chateau a taky, že tam jede bezplatný výtah. Skvělá volba, když vás tlačí čas. Sice jsme stáli řadu asi 10minut, ale jinak bysme se tam škrábali o poznání déle.

Z kopce byl opravdu nádherný výhled, jako bonus tam byl vodopád, osvěžující v tom vedru. Pak jsme se vydali už pěšky dolů, že projdeme pár uliček ve starém centru a pak jsme to stočili k moři. Je opravdu průzračně modré, ale pláž jsou velké kameny a úplně si tu nedokážu představit týdenní dovolenou. Navíc těch lidí.

Po cestě k autu jsme si vyfotili nápis I love Nice. Číhala jsem až odběhne fotící se osoba střídající druhou, takže na fotku máte tak vteřinu, jinak je tam fronta.

No, pokoukání pěkné a jsme rádi, že jedeme ještě o kousek dál.

Cesta z města je šílená, francouzi jedou zleva zprava neřeší pruhy, neřeší, že vás zablokují a ještě vás vytroubí. Neskutečná bezohlednost v řízení. Úplně nám v tu chvíli pokazí náladu. Ale nějak se vymotáme a jedem radši na dálnici.

Kemp v Antibech je schovaný v uličce u přírodní rezervace. Tempo ubytování je vcelku pomalé, paní na recepci jde s každým ukázat mu jeho místo a případně aktiovat elektřinu na sloupu. Před námi naštěstí byl jen jeden pán. Zjišťuju, že jsem si nerezervovala elektřinu a paní mě varuje, že na náš vařič těch pár ampér nebude stačit a musím zaplatit dražší cenu za silnější jistič. Uvařit večeři z pytlíku nás tedy stojí 11 euro na den. No jelikož jsem už při bookingu zaplatila noc navíc, abych mohla rezervovat místo dopředu, začíná to být dražší, než jsem doufala.

Kempovací místa jsou opět na rezervovaném place se stojanem na elektřinu pro 4 místa a kohoutkem s vodou. Místa jsou pod stromy, stíněná od slunce. Sociální zařízení jsou společná pro muže i ženy. Občas je to výhoda, občas nevýhoda, ale vlastně je to jedno. Opět je zde toaletní papír (i když před kabinkami) a teplá voda, sprchy v zavírací kóji. Na sprchování jsme dostali náramek s chipem, na kterém každý měl nabity dvě sprchování na den.

Schválně jsem vybírala kempy s bazénem, abychom se mohli smočit. Je to fakt výhoda. I když při příjezdu už byl bazén zavřený. Bylo otevřeno do 18 hodin. Ale je tu hřiště na petanque a dva pinpongové stoly. Také samoobslužná prádelna, kterou nepotřebujeme ještě použít.

V noci strašně křičí různá zvířata, ale je to uspávací. Je vedro, ale v noci se příjemně ochladí.

Ráno se vydáváme na pláž přímo v centru Antibes. Mám opět vyhlédlé parkovací místo na parkovišti Parking du Ponteil. Dá se tu parkovat maximálně 5 hodin, takže platíme plnou palbu 5 eur, v 9 ráno je ještě dost volného místa. A přesouváme se na stejnojmennou pláž Plage du Ponteil.

Jdeme až na druhou směr od parkoviště. Je tu jemný písek a oproti té blíž k autu také stánky s občerstvením. Ceny nejsou nijak hrozné. Postavíme stan, koupeme se, je krásně sluníčko. Na oběd si dáme ve stánku výbornou bagetu s pestem a mozarellou, hranolky i palačinku a pomalu balíme.

Odpoledne se ještě stavíme do Lidlu, který je kilometr od kempu a nakoupíme na večeři a snídani.
Koupeme se v bazénu a odpočíváme na zítřejší přejezd do Španělska.

Ráno při odhlašování a placení mě paní moc potěší, že mi neúčtuje tu rezervovanou noc navíc a tím se mi dorovná účet za elektřinu. Je to fajn a dvě noci nás nakonec vychází na 110 eur.

den čtvrtý - úterý 20. června 2023

Ráno to balíme a míříme směr L'Estartit. Po včerejší zkušenosti na silnicích už se nám ani nechce zajíždět na původně plánovaný Cannes. Navíc je to tu vcelku plné a tak po cestě naplánuju Montpellier, který je bez velké zajížďky, než by byla třeba Marseille. Ještě v autě stihnu vygooglit, kde zaparkujem a jak funguje jejich systém park+tram. V odkaze jsou všechna obsažená parkoviště, jen je potřeba nechat si stránku přeložit googlem.

Parkujeme v Parking Circé Oddyseum - obchodní centrum s parkovištěm blízko Ikei. Je to opravdu jednoduché - rovnou zaplatíte parkovací lístek s cenou 5 eur a všichni z auta na lístek můžou cestovat tramvají přímo do centra. My jeli na zastávku Comédie, která je přímo na náměstí Place de la Comédie.

Tady jsme viděli krásnou budovu Opera Comedie, prošli jsme uličkama centra až k bráně Porte du Peyrou. Odtud jsme šli ke katedrále St. Pierre, kde jsme byli překvapení jednoduchostí (gotika) a pokračovali k zahradám Jardin des Plantes.

Po cestě zpátky jsme si dali výborné palačinky v Café Amor v ulici Rue de l'Aiguillerie. Skvělý číšník, který nás usadil venku a pomáhal s překladem do angličtiny. I kdyz google překladač je perfektní pomocník. Holky dostaly jako pozornost při čekání kopeček zmrzliny, kterou jinak prodávali za 2,50. No paráda.

Pak už jsme vyrazili dál směr Španělsko a kolem 20 hodiny dorazili do kempu Castell Montgrí